mandag den 20. august 2012

...og mens vi overvejer, skriger svinene

25000; det er tallet på svin der dør i Danmark hver dag; FØR de er klar til slagtning. Den del af det danske svineeventyr får vi ikke at se, hvis vis vi vælger at tage til FOOD Festival i Aarhus (link) til september.
Men vi kunne jo bare lade være. At lade være er det eneste rigtige valg, hvis du er interesseret i hvad dit næste måltid indholder.

Slow Food bevægelsen i Danmark har nemlig fået et nej tak til at fremvise filmen "Pig Business"(link) i FOOD festivalens biograf.  Dermed har man fra festivalen taget et politisk standpunkt, der ikke kan overses. FOOD Festival har valgt forbrugerens intelligens fra, til fordel for et glansbillede af kändisser, events og balfaldara. Det burde vi alle være kloge nok til at se og konsekvensen bør være en laden hånt om denne gigant på lerfødder.

Denne blog har tidligere i år kigget på tre fødevaremarkeder i Danmark (link) og lagde heller ikke den gang skjul på at festivalen i Aarhus lod til at være en gang varm luft. En masse penge over to år, fra både statslig og privat side, og derefter? Hvordan vil man på 2 år bygge en selvstændig festival op, der kan være en postuleret "Nordens Største", uden et net af frivillige? Som det Kulinarisk Sydfyn, nordens de facto største fødevaremarked, er baseret på og som gør at denne festival kan holde sig 100% fri af überkommercielle interesser. Interesser, der kunne give en uheldig lugt af profit frem for kvalitet.

For ved at bortcensurere "Pig Business" vælger FOOD jo, med sponsorernes billigelse eller ej, at tage hele diskutionen om hvordan vores mad kan fremstilles, væk. Man putter alle sine æg i fødevareindustriens kurv, mens man giver det hele et lag af jord-til-bord-farve på websitet. 

Det visuelle udtryk er en joke.Der indgår bla. en ged, en pære og en fisk; tre af de mest sværtanskaffelige råvarer i Danmark; hvis de skal være af en ordentlig og bæredygtig kvalitet, vel at mærke.

Sprogbruget og formuleringerne er en modsætning til festivalens beslutning om at fravælge tiltag som "Pig Business". Man skriver bla. "Food Festival er ikke et salgsarrangement - et marked. Formålet er ikke en omsætning af varer.....Food Festival er en kulturbegivendhed, hvor gæsten får ny viden, færdigheder i et køkken og kendskab til historierne omkring det ny nordiske køkken".

Skal dette tages for pålydende, er festivalen et antikapitalistisk tiltag, med en drøm om at give de besøgende helt ny viden om den mad de vil spise resten af deres liv. Ikke sandt?

Hvorfor vælger man et bidrag som "Pig Buisness" fra? Jeg har ikke spurgt, men dette blog indlæg vil blive sendt til festivalens arrangører og så kan vi jo se om der kommer svar og hvad det er.

Man kunne jo frygte at man er blevet klappet på skulderen af festivalens sponsorer, hvoraf én netop har startet med at lancere sig selv med en ny rock ´n´roll attitude. Sejlture i grisekostumer til London og derefter uddeling af kød ved årets Skanderborg Festival/Smuk fest, midt i bøgeskoven. Samme firmas, og ja, det er Danish Crown, kommuniktionsdirektør, konstaterer for nyligt ( i et sært selvsmagende og arrogant interview med mad+medier, link) at de eneste madkommunikatører hun tager notits af, er hendes egne ansatte. Man kunne frygte at festivalen har valgt at ligge ryg til Danish Crown "værdisæt" af elendigt fremstillet, medicinpumpet, gylleforurenende, arbejdsmiljøskadelige og til-østeuropa-udflyttede svinekødssalgsfremstød og navlebeskuende tilgang til verden. Man kunne frygte at der var flere hovedsponsorer, der lagde tilsvarende pres på festivalens beslutninger. 

Hvad enten frygten er begrundet eller ej, så har FOOD festval spillet sig selv over i et hjørne, hvor tænkende madmennesker skal skræve endog meget langt, for at nå hen. For jeg er ganske sikker på at man kan tale sammen om vores allesammens fødevarefremstilling. Jeg kan også godt se en form for topmøde imellem sammenslutninger som Slow Food og virksomheder som Danish Crown, hvor man prøver at nå hinandens intentioner for en stadig bedre kvalitet af mad og produktionen af samme. Jeg kan da enddog godt se at ved at deltage, kan man snige sine budskaber ind ad bagdøren på en sådan festival. Det kunne ske.
Jeg ved at de der kommer med alternativerne til det nuværende stade i dansk fødevareproduktion, gerne vil. Men jeg ser ikke fødevareindustriens vilje nogen steder. De medvirker i en fødevarefestival, der boykotter en kritisk film, hvorved industrien også kommer til at stå i et dårligt lys. Igen.

Ingen af parterne i denne sag, er tjent med censur. Madkommunikatører af alle slags må tale sammen om dette. Vi skal blot være opmærksomme på at mens vi taler om at tale sammen, skriger svinene videre på svinefabrikkerne. Sunde svin skriger ikke, de grynter.

5 kommentarer:

  1. ”En sten kan ikke flyve, mor kan ikke flyve; ergo er mor en sten”. Fornemmer i overstående en vis form for Erasmus Montanus-argumentation...
    /Emilie Holme

    SvarSlet
  2. Hej Emilie. Hvis du mener at jeg argumenterer som Erasmus Montanus, må jeg jo have gjort et dårligt job. jeg ved ikke hvor du vil hen, men når FOOD afviser filmen med at den er for kritisk og at industrien ikke har mulighed for at svare på tiltale, så synes jeg man er langt ude med sin begrundelse. FOOD Festival bliver jo et stort udstillingsvindue for storindustrien, men det mener man åbenbart ikke er et problem. FOOD Festival har solgt ud til en industri, det ikke tåler at blive gået imod under nogen form. Ergo er FOOD Festival en reklamesøjle for udvalgte parter og ikke en udstilling der skal give de besøgende nye oplevelser; de skal bare fortsætte med at købe det de plejer. Det er vi nogen der ikke mener er fordelagtigt for os forbrugere og vi ville gerne have været repræsenteret.

    SvarSlet
  3. Og så gav de sig alligevel, denne gang var forklaring pladsmangel. Slow Food arbejder på højtryk mht. en paneldebat efterfølgende.

    SvarSlet
  4. hvordan opgør du hvad "nordens de facto største fødevaremarked" er?
    Sidste tal jeg fik fra Kulinarisk sydfyn var ca 14.000 besøgende. Til sammenligning har Sydhavsøernes frugtfestival haft omkring 15-16.000 besøgende hvert år de seneste år.
    Eller er det antallet af boder? arealet?

    SvarSlet
  5. Det kan altid vurderes, besøgsantal, budget, areal, standholdrere, variation af udbudte varer. Jeg hører også fine tal fra Sydhavsøerne, dog ikke deroppe ad. Pointen her, er at både FOOD og Copenhagen Cooking bruger megen prvirksomhed på at fortælle hvor store de er, uden at være afholdt. Vi kan måske blive enige om at man måske skulle have afholdt sit arrangement før manfortæller hvor stort det blev. ER FOOD en fiasko, hvis der "kun" kommer 10-12.000 besøgende? Det vel det vel være, når nu man hævder at være de største?

    SvarSlet