1,5 mill. kroner skal nu bruges af den førhen lidt hengemte interesseorgaisation, til at dels skabe et fælles fodslag, dels finde løsninger til at få varerne ud til forbrugerne. I skrivende stund, er det kun på 3. hånd og igennem pressen at MUND-FULD er orienteret om arbejdet, men herfra skal det blot pointeres at faren for at falde i snikkesnakke-fælden, er snublende nær. Med Svendborgs Citta Slow arbejde in mente, må det være på sin plads med et heads up.
Første omtale af arbejdet tegner ikke godt:
- Man samler en gruppe producenter og udsætter dem for et reklamebureau.
- En markedundersøgelse fremlægges; københavnere kender ikke til fynske fødevarer.
- Professor fastslår at producenterne har for travlt med at arbejde, de mangler en brandingsplatform.
- Der skal foretages en rundtur til producenterne af brandingseksperterne.
- Der skal fortælles en fælles historie om det fynske madeventyr.
Men!
At ville sælge fødvarer er jo bare ikke en ny opfindelse. Der må da være nogle der kan se luften blive pumpet ind i endnu et luftkastel af godhjertet tro på at analyse og gårdbesøg, samt et lækkert website?
Har man tænkt på de kommende torvehaller, der åbnes til sommer på Israels Plads, midt i Hovedstaden? Var det ikke noget at stoppe en ladvogn med fynske fødevarer, få sig en stand og sælge skidtet? Og så gentage det dag efter dag?
Det er underligt at se at man skal have en hær af sort- og slipseklædte reklamefolk til at gå hele vejen over Rusland, for at komme til Roskilde. Særligt, når der kun er 1,5 million at komme med til hele projektet.
Hvis man kigger helt banalt på det, så er drømmen om det fynske fødevareeventyr måske bare en tænkt tanke, uden rod i realiteterne? Man har spurgt københavnerne om fynske egnsspecialitetter, men det kunne jo være ineressant at høre hvad fynboerne selv kender til det felt. Med afsæt i Svendborg Citta Slow, ser man jo en total mangel på rodfæste i lokalbefolkningen. Projektet lever på trods og gode hensigter, men er ikke en del af livet i byen.
De fynske fødevarerproducenter er der og de har brug for hjælp. Hjælp til at sælge deres varer mere loklat, så de ikke alle skal ende som svineavleren, der sender sine skinker til Parma. Det må vi håbe at de får. Det må der være gamlekendte købmandskneb der kan bruges til. Nogle man ikke skal opfinde på ny.
Men så kan det jo være at der ikke er andre end de egentlige hovedrolleindehavere, der vil tjene penge på projektet. Og så har reklamefolkene og markedsundersøgelserne jo ikke noget at lave. Og det kan vi jo ikke have?
Så vidt jeg har forstået, kommer en stand på Israels Plads til at ligge på en husleje omkring 3o kkr / måned. Og er under glasdække. Det bliver sjovt i juli og august, når man nærmest kan SE bladgrønt rådne realtime.
SvarSletJeg er til gengæld superglad for de porrer og rabarber, jeg har været med til at få frem fra Lars Skytte i denne uges pozze i http://www.kbhff.dk ... Uden slipsedrenge.
Mellem 9000 og 14000 pr måned siger min høresnegl. Pyh.
SvarSlethttp://www.tv2lorry.dk/artikel/54907?autoplay=1&video_id=51661
Det er dyrt, men så er det jo også fra Fyn, såååå....
SvarSlet