søndag den 16. januar 2011

Fremtidens landbrug er uden olie - anbefaling af dokumentarfilm

Dette kunne, skulle vel,  have været et velbegrundet stykke om hvordan fremtidens fødevaresituation skal reddes. men jeg ved det ikke. Alt jeg ved, er at vi snart løber tør for olie og hvad så??

Ja, mens andre har gået og frygtet en flok håndklædehoveders angreb på Nørre Port station i København, har frygten hos MUND-FULD været fremtidens mad. Hvordan skal vi dog føde alle de munde, munde der er sultne, hver dag, allesammen.

Nogle af problemerne og heldigvis, løsningerne, bliver skåret fint ud for os i dokumentarfilmen "A Farm For The Future" , som er til gratis beskuelse via linket.

Se den, den er forstemmende, men løsningerne er der; tættere end man skulle tro.

Særligt det lille klip med pløjning ramte mig.
Alle haveejere ved at jorden egentligt íkke har så godt af at blive forstyrret. Et højbed må slet ikke røres, mens jorddækning også er et stort område. Lnadmændene pløjer deres jord hvert år, nogle to gange i løbet af vækståret. Derved blotligges de øverste lags sårbare og livsvigtige mikrofauna. da jeg så det, gik det op for mig at det er præcis min egen observation herude på landet, når jeg ser en traktor pløjer. For 30 år siden, var der flokke af fugle, spisende af orme o.l. Nu er der ingen fugle, jorden er gold og kan kun gøres frugtbar med kunstgødning, helt skævt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar