torsdag den 3. maj 2012

Hveder og A P Møller - en sidste rest af calvinisme i det nordiske køkken

Så er det gjort, dejen er slået op til hvederne. Alt det jeg forsøger at undgå resten af året når jeg bager; at ikke kun bruger sigtet hvedemel, at holde bollerne friske og skære ned på antallet af cencimeter tandsmør; alt det ses stort på imorgen tidligt. Er hveder mon med i det nye nordiske køkken, når historien skal  skrives om dén gastronomiske bølge?

Det er, som hjemmebager, svært at skulle tage nogle komplet friskbagte boller, lade dem tørre helt ud og så lige give dem en extra tur på brødristeren. denne kardommeduftende lille sag har åbenbart ikke opført sig som Gud ville have det, for den bliver da straffet for hårdt, på denne, den største beddag af dem alle.

Det er Gud vi skal tænke på imorgen, på Store Bededag. Denne fridag, der opstod af nordisk/calvinistisk tankegang og med den endnu ikke opfundne kapitalisme for øje. Hvorfor skal de sølle arbejdende folk dog have så mange bededage; skrap alle helgenernes dage sammen i en enkelt og få det overstået. Pragmatisk og enerådigt bestemt, må man sige. Ville folket selv have valgt dette, havde de haft chancen:
Nu er det jo ikke til at vide, men bag denne blog, banker faktisk et lille åndeligt hjerte. For sammenhold, frihed og ro i livet. Mange af skrifterne herpå, opstår i dyb forundring over den samme retlinede og økonomiske snusfornuft, der også prægede skabelsen af Store Bededag. Den slags snusfornuft, som også prægede en af Danmarks store forretningsmænd, der netop har forladt skuden for denne omgang. Var der nogen der sagde "rettidig omhu"? Denne skibsredder, der aldrig gjorde noget, medmindre han fik dobbelt igen, er blevet rost til skyerne for sin landsfaderlige status. manden, der byggede en have på Københavns Havn; hvis han fik lov at udvide sit hovedkvater over det tilladte for andre dødelige. Og som, da skaterne blev lidt for glade for hans have på havnene, købte dem til at forsvinde, ved at bygge dem en skaterpark. Det synes MUND-FULD er meget lidt menneskeligt og meget mere beregnende. Men det er tilsyneladende dén slags opførsel, der skaffer én kors og bånd og stjerne. I denne verden. Lad os se med den næste.

Det varmer sgu at se hvor mange kvinder og unge, der bliver sat på forsiden af Samvirke, fordi de er biavlere. Det luner, som hvederne, at vide at man skal tidligt ud for at skralde, fordi der er så mange der gør det. Det er fedt at se køen til de økologieske producenters kød i gårdbutikkerne. fantastisk at brygge eget øl, over bål, med ukrudt/mælkebøtter. Og at det andet ukrudt/skvalderkål bliver ædt af kaninerne, der så bliver ædt af....mig. Det er potensfremmede at spise æg fra egne høns og det giver mig personligt jern på at vide at jeg snart bliver ejer af min helt egen 7x8 meters polytunnel; hvem sagde jordbær i maj måned til næste år?

Hveder er kedelige og tørrer, men en tradition jeg gerne tager med. (så spiser jeg heller ikke krydderboller resten af året) og A P Møller repræsenterede en livsmål som snart vil være antikveret. En livs-tradition, hvor man udnyttede andre til det yderste, for at være noget.

Fremtiden er at kunne selv, på et helt andet plan. Når jeg har 6 æg om dagen, kan jeg bytte dem for noget andet du måske har. det giver os begge en kvalitetsfølelse og glæde og idden sammenhæng; den vigtige pointe at det ikke går ud over nogen. det er jo alligevel ikke producenterne, der tjener på det vi køber i supermarkedet. Det nye nordiske køkken er friskhed og kvalitet; her er hveder bare på tålt ophold.

Køb direkte fra producenten. Bag krydderbollerne selv.


2 kommentarer:

  1. Jeg kan ikke finde ud af hvad der er værst; at du lyder som en hippie eller en opretholder af janteloven.

    SvarSlet
  2. Hej Charlotte, tak for at du læser med. Jeg ville dog ønske at du havde uddybet din kritik, den nuværende får mig jo bare til at tro at du er en lille ubeslutsom pige, uden andet end troen på at på rige som være mere værd end dig selv og hippier, som noget.....andet.
    So, what´s it´s gonna be?

    SvarSlet