søndag den 13. maj 2012

Hvor er kaos dog befriende

Overstået, slut; ikke mere smagsorgasme i min mund for denne gang; Sour ´n´Bitter og Copenhagen Beer Celebration (CBC) er slut. Det bør også være slut med at erkære ølkrige og splittelse i den danske ølverden; den har bare vokset sig større.

Med masser af begynderfejl og verdens mest eksperimenterende bryggere, madfolk og formidlere, var de 2  arrangementer historiske milepæle i nyere dansk øl/madhistorie.

Sour n Bitter blev afholdt i en afsides arena, der før har huset store danske madbegivenheder. Zonen for Madkultur på Refshaleøen i København, hvor importfirmaet Drikkeriget, havde deres bedste navne i henholdvis surt og bittert øl repræsenteret. 300 mennesker havde været heldige at få billetter og havde de også fået en intro til aftenenes begivenheder, havde alle nydt madsceancen, lige så meget som øllet. 4 madstationer med særdeles ekperimenterende smagssammensætninger; chili/valnød/kanelchutney til vesterhavsost, pærekompot med sennepsfrø og lille italiensk kage med frugter(glemmer altid navne tpå den lille fætter). Der var et helt, lille, salathovede med dressingog som ved de andre set-ups, var der så sat surt eller bittert øl til. Det var et smags- og sansebombardemant uden lige og selvom denne palette stadig foretrækker de belgiske sure, var de amerikanske underlige og undringsværdige, alle til hobe. Aftenenes underholdende højdepunkt forekom, da en garageport blev slået op og, på bedste kontrabande-vis, en varevogn, sænket helt ned i ophænget, blev kørt frem. Så var der 3 flasker Framboos til hver deltager og de rygsækbærende, kortbuksbeklædte og ivrigt noterende ølnørder nærmest sprang ind over borde og sækkestole, for at komme til. Det var forvirrende, det var undergrund og sikkert svært tilgængeligt, hvis man synes at der findes noget sådan som bordmanerer og ølstile. MUND-FULD grinede hele vejen hjem, på cykel, i regnen.

Så var det tid til at sætte handling bag ordenene, smøge ærmerne op og støtte den del af bryggerverdenen, som jeg synes er den klart mest interessante. I to dage var denne blogs skrivende ånd, en simpel blåskjorte i CBCs tjeneste. Afholde seminerer, tømme skrald, intet er for småt, når det hele skal køre som i olie. DEt var en fest uden lige. For første gang på en ølfestival i Danmark, skulle man ikke vide hvor det gode øl var, versus det udrikkelige. Alle øllene på CBC var i verdensklasse, det gjaldt bare om at række ud efter det nærmeste. Det vil drive for vidt at skulle udnævne farvoritter, men amerikansk gose, ugæret hvedeøl, lagret i rødvinsfade og spædet op med lambiksjatter over et år, dansk surt, sort mælk, belgisk kirsebærsur 4 år i lagring, japansk frugt IPS; it´s all gravy, baby. At afspise de 1000 gæster med god mad og dertilbrygget øl, stod Mielcke og HUrtigkarl mesterligt for; hvilket smagshimmerige og hvilke koordination af selve afviklingen. Nuvel, der manglede info, skyllestationer til smageglassene, der kunne have været en garderobe og mere solid viden om de mange seminarer; det er alle ting der kan rettes op på. Intet tager CBCs berettigelse som den avangardisktiske og smagskvalitetsbevidste drneg i klassen ved den danske ølscene væk, tværtimod.

Før, under og efter afviklingen, har Copenhagen Beer Celebration(CBC) ligge røv til at skulle være skyld i en opdeling af den danske ølscene. Forsmåede redaktører kaldte arrangementet for en"discount" festival på førstedagen, tvstationerne startede deres indslag om ølfestivalerne, med samme dystre, krigsmetafor og på JPs ølblog maner man til "fornuft", om at stoppe "fejden, provokationen, hjerneblødningen" og kalder grundlæggeren af CBC, Mikkel Bjergsø, for "klassens kvikke dreng, der ikke blev stimuleret nok". Hvem sagde at hvem var arrogante?

Hør her, mangfoldighed er godt.

Vi er nogen der ikke har brug for smilende tuborgpiger, tøris i spildbakkerne, 3 meter høje ølglas og cykelløb, som undskyldning for at drikke øl. Der er der åbenbart mange af de guldgravende bryggerier, det vil sige dem der vil tjene mest muligt på deres produkt, der finder nødvendigt. Oftest for at dække over ligegyldigt pisfarvet skodøl eller direkte indficerede bryg, der ydermere bliver markedsført som fremstillede efter "håndværksmæssige traditioner og med respekt for råvarerne".
CBC bestod af borde og fadsølsanlæg og mad, dixi. Nuff said, det er hvad der er i glasset/flasken/hanen, der tæller, for de folk der deltog med deres øl på CBC. Og for dem der valgte at komme som gæster; de gad ikke Hjallerup Marked på malt, gær og humle. Men det blev også et problem; der var 1000 billetter; der var ikke plads til mere og man ville heller ikke have det. Klart at de der ikke kunne få billet, kunne reagere med fordømmelse; for hvis man ikke selv kan få, hvorfor kule andre dog så have muligheden? Bonderøvsjantlovtankegang, det er hvad den slags er.

I årevis har miljøet omkring særligt Mikkeller staden, på Danske Ølentusiaster (DØE) s festival, provokeret med at være lidt mere højlydte, lidt mere arrogante og meget mere bedre end snittet på resten af  DØEs arrangement. Det er faldet nogle, i DØE, for brystet, at man har udfordret en eller anden norm for smag, markedsføring og attitude; nogen fra DØE, der skulle forestille at repræsentere HELE det danske ølmiljø. Resultatet blev at det bryggeri, der ved DØEs festival 2011 samlede ca lige så mange smagsprøvepoletter, som resten af festivalen tilsammen, lavede deres eget show. Nu har man da fået fred på DØE, alle må være glade.

Men, nej. palcerinegn af de to events samtidigt, betegnes dom ødelæggende og en krigserklæring. Men det er meget mere simpelt, vi gad ikke at lege med Jer mere; vi vil prøve selv. Så, i stedet for at bytte om på haneclips, drikke øl fra 1972 og i det hele taget, drille mediocore bryggerierne, tog vi ansvar og byggede vores egen hule. Hvordan kan det være en ødelæggende handling for øllets fremme, at der nu er to steder at besøge? Forhåbentlig kan vi i fremtiden se frem til en hel øl-uge i København, og så skal jeg da love for at vi får brug for mangfoldigehed og lyst til at lege endnu mere. Betryggende at de to top dogs for henholdsvis CBC og DØE, begge mente at to festivaler, er bedre end én. CBC, fordi de kan, DØE, fordi de skal erkende deres styrker og svagheder.

11 kommentarer:

  1. Jeg indrømmer det gerne. Jeg er nemlig pissemisundelig på dem der havde billet til CBC.
    Jeg troede jeg var smart og sagtens kunne vente med at købe min billet i efteråret. Lad os nu se tiden an, det bliver sgu nok svært at sælge CBC i samme periode som den anden velkendte ølfestival!

    Men jeg blev klogere, og ja: Jeg ærger mig ad helv.... til.

    Øldanmark har brug for alternativer, og hvem andre end den kvikke dreng kan ændre på det?

    Men af skade bliver man klog, så næste gang sidder jeg klar med Dankortet når billetsalget starter. Jeg vil nemlig meget hellere støtte mangfoldigheden.....og så kan de sure mænd fra Jylland da bare finde hjemmeværnsuniformen og kalde det en krig! Jeg kalder det nytænkning og byder initiativet velkomment.

    Bare jeg dog havde været dér....! Jeg, fjols.

    SvarSlet
  2. Sejt. Jeg glæder mig til fremtidens øluge med snesevis af steder!

    SvarSlet
  3. Må indrømme at jeg ikke helt fatter hvorfor DØE's festival skal nedgøres/latterliggøres? Der er vel ingen førstegangs øldrikkere, der er startet med en Islay Barrel Aged Texas Ranger - Framboos!!! Skal man starte sin vandring ind i ølverdenens mangfoldighed er Ølfestivalen da klart at foretrække, hvor mere erfarne ølnydere vil finde CBC som stedet at være.
    Og dette sagt af en som både var til Sour & Bitter, CBC og Ølfestival. Vi ses næste år!

    SvarSlet
  4. Det VAR et par helt særlige dage og tænk, hvis der kommer en hel uge engang, det ville være stort. Mht. førstegangsøldrikkere og deres start, så tror jeg faktisk godt at man kan starte med noget underligt. For da spektret indenfor øl, er SÅ bredt, vil der være noget for alle smagsløg, også de der faktisk kan smage forskel på skidt og kanel, dem bliver der heldigvis flere og flere af, indenfor madvarer som sådan. Skal vi have restauratører, madformidlere med på vognen i stor stil, f.eks., må der selvfølgelig være noget der kan appellere til disses trænede ganer; det gør konsumøl bare slet ike. Bartendere, kaffefolk, som vi havde på CBC, facinerede af de store muligheder, ville ikke have overvejet en flad dåseøl i et sekund. I det hele taget har konsumøl jo i den grad trukket øllets niveau ned under gulvbrædderne, i forhold til andre alkoholiske drikke. Ved konstant at tale bryggerierne fra CBC ned, ved at ignorere Mikkeller Bar i sine anbefalinger, ved at komme med kommentarer om "discountfestivaler"(når man selv kører pølser og bryster-temaet) og true med krige pga. ens egen dårlige planlægning ifht. afviklingsdatoer, har DØE sat sig selv på bagsædet i udviklingen af ølscenen i DK.

    SvarSlet
  5. "Skal man starte sin vandring ind i ølverdenens mangfoldighed er Ølfestivalen da klart at foretrække, hvor mere erfarne ølnydere vil finde CBC som stedet at være."
    Jamen Ole da, jeg troede, at CBC var en discountfestival?????

    Basalt set fungerede det glimrende med 2 festivals på samme tid. TAP1 har jo haft ca. det samme antal gæster som normalt - så der kan næppe tales om reel nedgang i antallet af besøgende målt i antal.
    CBC har så i sig selv trukket en masse mennesker til byen, som ikke ville være rejst til TAP1 festivallen alene, men som nu sikkert også har benyttet lejligheden til at kigge forbi denne om torsdagen.
    Publikum på CBC var nemlig, i modsætning til i TAP1, i høj grad tilrejsende fra udlandet.
    Jeg vil skyde på, at 60 - 70 % af samtalerne med gæster på CBC foregik på engelsk.
    Amerikanere, briter, svenskere, spaniere, nordmænd, you name it! De plejer altså ikke at komme i hobetal til TAP1.

    Der er jo fin plads til begge festivals, netop fordi de taler til forskellige publikum. Selvfølgelig er der, som nævnt tidligere, folk, der tager til begge festivals, men grundlæggende er sigtet for TAP1 festivallen en folkelig fejring af øl. Der er masser af mulighed for at smage en bred vifte af øl, men fokus er helt klart på bredden og på at vise folk, der intet kender til øllets bredde, hvor mange muligheder der er.

    Det er jo fint nok.

    Men konsekvensen har også været, at der har været så megen fokus på bredde og "alting er lige godt", at man har gjort det mindre interessant for bryggere, der ikke satser primært på at sælge øl gennem supermarkeder, at deltage og skænke liter efter liter af sjældne og spændende øl ud til fulde folk, der i enhver forstand er taget ud for at feste og drikke snarere end smage øl. "Jeg skal bare have den stærkeste, du har" og "Kan du ikke lige hælde helt op til kanten" er de evindelige kommentarer, man bare bliver en anelse træt af.

    Derfor er det som udstiller også skønt at skifte til CBC, der ikke var præget af fulde mennesker, der tingede om prisen på smagsprøver, men sådan set bare var interesserede i at smage nogle af de øl, de ikke kendte eller havde mange muligheder for at kende i forvejen, simpelthen fordi der laves meget lidt og de er meget efterspurgte.

    Der er jo ingen, der ville undre sig over, at Ferrari, Maserati og Aston Martin satser på bilmesser, der ikke primært er fokuseret på Citroên Berlingo og Suzuki Swift segmentet.
    I vinens verden er Pingus, Ch. Latour og Krug heller ikke så ofte at finde på festivaller, der har fokus på Lindemanns, Undurraga, Freixenet og 80 kroners Amarone.

    Det sidste er det, den brede befolkning køber, og det er der, pengene er, men det første er det, der får folk til at drømme.

    Sådan er det også med øl.

    SvarSlet
  6. Jeg var til både CBC og DØEs festival, og ja der var kæmpe forskel på publikummet. Flere jeg mødte på CBC var taget til Danmark kun for dette.

    Til gengæld må jeg blankt afvise påstanden om at nye øldrikkere, som kun plejer at kunne strække sig til en Carlsberg i ny og næ, kunne få meget ud af CBC. De var løbet skrigende bort, for det var det tunge skyts der var med på CBC. De ville få meget mere glæde af at blive introduceret til god øl på DØEs festival, med et par godt bryggede pilsnere, lidt belgiske lækkerier og en IPA i den milde ende

    SvarSlet
  7. ja, om hvorvidt en "begynder" foretrækker det ene eller det andet; det afhænger nok hvor vi selv kommer fra. Jeg er fra madverdenen, hvor vi vil smage, røre, dufte, komme hele overkroppen ned i fornemmelsen af det nye vi putter i munden. Mange DØEmedlemmer slår mig som grænsealkoholikere og ikke meget andet. Måske er det også en af forskellene på publikummerne til de to festivals; CBCgæsterne var smagere af en helt anden klasse end DØEfolket. Vi var der ikke for pæne omgivelser eller præmier; CBC var der for det der var i glasset; hvilket går det meget nemmere at afholde en festival også. Til næste år får vi tjek på de små logistiske fejl og forglemmelser og så er der endnu engang smagsmekka i Sparta.

    SvarSlet
  8. CBC var en katastrofe i mine øjne!

    SvarSlet
  9. Den slags kommentarer skal nok uddybes lidt.

    SvarSlet
  10. Det er skidt for alle parter med et dato sammenfald. Det er der heldigvis kommet styr på for 2013. Lad os håbe at logistikken følger med, for der er ingen tvivl om at der et marked for begge festivaller.

    Det er lidt svært at afgøre om TAP1 er bedst for begynderen. Ingen tvivl at TAP1 rummer flere muligheder for nemmere men stadigt interessant øl, men samtidig skal man også kunne navigere i et farefyldt ølhav fyldt med møgøl. CBC er der ikke mange begyndere der kan kapere.

    Mange har fået en god indgang til øllets verden gennem DØE's festivaller og de har været stærkt medvirkende til scenens succes herhjemme. Nu er der bare brug for en niveauopdeling. Det hilser jeg velkommen.

    SvarSlet
  11. Datoen for CBC 2012 blev offentliggjort FØR DØE havde fået fingeren ud og smidt deres ud, det ved du også godt. Grunden til CBCs datomæssige beliggenhed, har med barens årsdag at gøre, vi sætter pris på en god efterfest.
    Du kan godt tale om et marked for begge festivaler, CBC2013 solgte ud på under tre dage og der kommer i år flere svenskere og amerikanere end danskere, ifølge data fra vores billetvendor. CBC er altså ikke en dansk festival, men en international; CBC behøver ikke at skulle sammenligne sig med DØEfestivalen. CBC blev skabt, fordi vi ikke gad det set up mere.
    CBC er lige så meget en mødeplads for et internationalt sammenrend af bryggere og fagfolk, derfor også de tre sessions og de afkortede åbningstider for publikum; der er masser af arrangementer for de deltagende fagpersoner ved siden af. At have et publikum er hvad en festval har brug for,vi elsker disse übernørder, men at kunne danne basis for nyskabelse og innovation, er en lige så stor del af CBCmodellen.
    At komme senere og sige det der var forkert og det vil "vi" gerne have ændret, kan måske være ment som konstruktiv kritik, men måden det bliver afleveret på, bærer ikke præg af du ved at CBC2012 var første take, heller ikke her kan man sammenligne de to.

    Har du yderligere kommentarer om CBC, kan du kontakte mig på info@copenhagenbeercelebration.com, da dette ikke er den officielle CBC site, men bare en bitter og ondsindet blog, der ikke kan stå inde for had CBC gør og ikke gør.

    SvarSlet