”Madkulturens løfte
til omverdenen er: Bedre mad til alle. Brandløfttet fortæller, hvorfor
Madkulturen er sat i verden – nemlig at gøre bedre fødevarer, sunde måltider og
gode smagsoplevelser tilgængelige for alle uanset alder, indskomst, social
baggrund og geografisk placering”.
Bedre mad til alle. På
et netop afholdt seminar for fagfolk og interesserede var ordene om dette mange
og lange og åbenbart er det fortsat dennegruppe af overskudsmennesker og
fagfolk, at man vil henvende sine aktiviteter. Og ydermere; det er fra samme
eksklusive gruppe, at man rekrutterer. Åbenbart er det således at man håber at
nå alle. Desværre er beviserne for dette bidrag til en lagdeling i vort land,
stadig flere.
Madkulturen appellerer
ikke til ”alle”, men til folk med akademisk uddannelse og/eller økonomien i
orden.
Der søges særskilt
efter akademikere i nyansættelser
Et
projektmedarbejderjobopslag er udformet således:
”…Dine arbejdsopgaver
involverer bl.a.: Projektkoordinering af initiativer, som resulterer i nye
produkter, salgsmuligheder og markedsføringsformer for fødevarervirksomheder –
og mere kvalitetsmad til danskerne.
Koordinering af
projektsamarbejder imellem fødevarevirksomheder, offentlige institutioner,
projektorganisationer og mangeartede madaktører. Planlægning, gennemførelse og
opfølgning af events, konferencer og workshop(s.)
Dokumentation og
formidling af gennemførte projekter aktiviterter.
Vi forventer, at du:
Har interesse for mad,
madkultur og maddannelse. Har erfaring med koncept- og produktudvikling af
fødevarer og madoplevelser. Et procesmenneske, og kan få alle ender til at nå
sammen før deadline.
Kan tænke ud af boksen
og bidrage med kreative og innovative løsninger og nye vinkler på kendte
problemstillinger i et samspil på tværs af værdikæder(.)
Interesserer dig for
alle aspekter af madkvalitet og de elementer i værdikæden, som ligger bag(.)
Som person er en udpræget teamplayer(.)
Har en relevant
akademisk baggrund.
Tjek, tjek, tjek;
enhver der er uddannet indenfor de sidste 15-20 år, indenfor nærsagt hvilket
som helst fag, kan skrive under ordlir som; "koordinering, events,
procesmenneske" og "kreative løsninger". Vi er den kreative
generation, ikke det kreative klasse.
Men hov, hvad stod der
til sidste? "Har en relevant akadmisk baggrund"?? Hvad gør at en
akademisk uddannet person skulle opfylde det stillingopslag bedre end en
reklameuddannet, en kaospilot eller en autodidakt? Og hvis svaret på de
spørgsmål vil være at man selvfølgelig vil tage alle kvalificerede i
betragtning, uanset uddannelse eller ej; hvorfor så skrive det sidst i
opslaget?
Nummer to;
aktiviteterne pris og palcering.
Som et af de mere
offentlige "events", har MK arrangeret et visionsseminar om urban
farming; oversat må det jo betyde "Bedre grøntsager til byen, fra byen,
for byen".
Seminaret koster
795;-, ligger på en fredag imellem 10 og 15 og er placeret dybt inde i storbyen
København. Emnet taget i betragtning er placeringen jo såadan set ok, selvom
Botanisk Have nok er et af de få områder i KBH hvor man IKKE har brug for mere
viden om lysforhold og Windowfarms.
Men en fredag, midt på
dagen er jo ikke for andre end de der enten bliver betalt for at deltage eller
er formuende arbejdsløse.
Det skal blive en
glæde at opleve de dage hvor Madkulturen rent faktisk vil arrangerer
"events" for folket. Low key stuff, work shops, hands on, low fi (brug alle de
forbandede engelske fraser I kan) for almindelige mennesker. To timer, 200,- a
pop, på en lørdag eftermiddag; så vi "alle" kan få glæde af
Madkulturen.
Ikke så innovativt,
ikke nødvendigvis noget man kan skrive Ph.Der om, måske allerede et koncept der
er blevet brugt af 4K for mange år siden.
Men det er glemt nu.
Vi står med et momentum af madinteresse, vidensbegær og økonomi, der råber på
et folkeligt opgør med masseproduceret sjask; også kaldet dansk landbrug og
tilsætningsstoffer.
Kunne vi få det ; en Madkultur, der støtter op om alles madkultur?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar